TEATER MARITIM
Gammel norsk dans
- Tildelt 15 000,-
- Dato 23 mai 2024
- Sted Nærøysund
Teater Maritim er et frittstående teaterlag i Nærøysund kommune, og som har hatt sitt virke i Ytre Namdal siden 1996 da vi satte opp "Landnåmsfolk" om utvandringen fra Nærøy til Island, som ble spilt tre ar på rad ved Lundring kirke i Nærøy. Siden har vi hatt oppsetninger og diverse arrangementer hvert år med unntak av under pandemien. Vår siste store oppsetning var i 2022 med "Sanct Svithun-spillet" omkring hurtigruteskipet Sanct Svithuns forlis ved Nordøyan i Vikna i 1962, vist med seks forestillinger i Rørvik kirke, og som ble fulgt opp med en korkonsert av samme spill i Norveg, Rørvik i 2023.
For tiden planlegger vi en oppsetning med tekster av Olav Duun, med arbeidstittel "Blind-Anders forteller". Vi har tidligere dramatisert og spilt Duun sine tekster: "Medmenneske" i 1997 og "Massi og folket hennes" i 2003. Begge forestillinger ble vist i Rørvik og under Duun-stevnet på Jøa.
Lagets styre består av 7 medlemmer, av begge kjønn og i alle aldre. Dette gjelder også medlemslisten som er tilsvarende variert i kjønn og alder. Vi har et bestemt fokus på å få med barn og unge i aktiviteten, både i forestillinger og andre arrangementer, bl.a via kulturskolen i kommunen.
For tiden planlegger vi en oppsetning med tekster av Olav Duun, med arbeidstittel "Blind-Anders forteller". Vi har tidligere dramatisert og spilt Duun sine tekster: "Medmenneske" i 1997 og "Massi og folket hennes" i 2003. Begge forestillinger ble vist i Rørvik og under Duun-stevnet på Jøa.
Lagets styre består av 7 medlemmer, av begge kjønn og i alle aldre. Dette gjelder også medlemslisten som er tilsvarende variert i kjønn og alder. Vi har et bestemt fokus på å få med barn og unge i aktiviteten, både i forestillinger og andre arrangementer, bl.a via kulturskolen i kommunen.
Vis din støtte og del:
I Teater Marintim sine vedtekter står det skrevet at teaterlaget i tillegg til teater skal oppmuntre og inspirere til sang, musikk og dans i vårt distrikt, Ytre Namdal. Med hensyn til sang og musikk har vi i stor grad gjort dette, og vil fortsette å gjøre det ved at vi har et kor og et orkester i ryggen til våre oppsetninger.
Med hensyn til dans har vi derimot ikke vært særlig aktive, og ønsker å gjøre noe konstruktivt med det.
Via vår virksomhet med teater har vi erfart at nærmest all kjennskap til og kunnskap om folkedans og tradisjonell norsk dans, oftest kalt "gammeldans" er fraværende. Det er dermed også aktiviteten og utfoldelsen av denne type dans, og som i den grad den har vært her, heller er erstattet av former for fridans, selskapsdans, discodans, etcetera. Dette gjelder ikke bare for unge mennesker, men også for middelaldrende og faktisk mange eldre av begge kjønn i dag.
Det hevdes at den historiske bakgrunnen for dette var at Ytre Namdal i likhet med Jæren ble regnet som en "pietistisk kyststripe" hvor tradisjonell pardans var forbudt, og dermed ikke ble en del av folkekulturen slik den ble det i andre deler av landet.
Vi i Teater Marintim regner dans av alle slag som en helsebringende aktivitet, og ønsker å oppmuntre og inspirere folk, våre aktører og publikum til å danse mer. Spesielt ønsker vi å fremme den gamle norske dansen, "gammeldansen", men også den enda eldre folkedansen, som runddans og rekkedans. Vi er heller ikke fremmed for internasjonal folkedans, som ofte er opprinnelsen til våre norske danseformer.
Vi ønsker å skape et dansemiljø i distriktet, et forum og steder hvor slik dans kan utfolde seg. For å legge et grunnlag for dette, trenger vi hjelp av anerkjente og profesjonelle instruktører som må hentes utenfra, delvis også musikere på trekkspill og fele/fiolin. Etter en første lærerik samling til høsten vil vi følge opp ved å invitere unge og eldre til samlinger i egnede lokaler for å kunne danse.
Slike samlinger skal være alkoholfrie og uten annet fokus enn lysten og gleden ved å danse. I tillegg til dansegledens mentale side, kommer den fysiske aktiviteten som dans gir, og som kan få folk opp av godstolen og ut på dansegulvet. De kan til og med ta dansen med hjem til eget gulv, og bringe lærdommen videre til familie, venner og naboer.
Med hensyn til dans har vi derimot ikke vært særlig aktive, og ønsker å gjøre noe konstruktivt med det.
Via vår virksomhet med teater har vi erfart at nærmest all kjennskap til og kunnskap om folkedans og tradisjonell norsk dans, oftest kalt "gammeldans" er fraværende. Det er dermed også aktiviteten og utfoldelsen av denne type dans, og som i den grad den har vært her, heller er erstattet av former for fridans, selskapsdans, discodans, etcetera. Dette gjelder ikke bare for unge mennesker, men også for middelaldrende og faktisk mange eldre av begge kjønn i dag.
Det hevdes at den historiske bakgrunnen for dette var at Ytre Namdal i likhet med Jæren ble regnet som en "pietistisk kyststripe" hvor tradisjonell pardans var forbudt, og dermed ikke ble en del av folkekulturen slik den ble det i andre deler av landet.
Vi i Teater Marintim regner dans av alle slag som en helsebringende aktivitet, og ønsker å oppmuntre og inspirere folk, våre aktører og publikum til å danse mer. Spesielt ønsker vi å fremme den gamle norske dansen, "gammeldansen", men også den enda eldre folkedansen, som runddans og rekkedans. Vi er heller ikke fremmed for internasjonal folkedans, som ofte er opprinnelsen til våre norske danseformer.
Vi ønsker å skape et dansemiljø i distriktet, et forum og steder hvor slik dans kan utfolde seg. For å legge et grunnlag for dette, trenger vi hjelp av anerkjente og profesjonelle instruktører som må hentes utenfra, delvis også musikere på trekkspill og fele/fiolin. Etter en første lærerik samling til høsten vil vi følge opp ved å invitere unge og eldre til samlinger i egnede lokaler for å kunne danse.
Slike samlinger skal være alkoholfrie og uten annet fokus enn lysten og gleden ved å danse. I tillegg til dansegledens mentale side, kommer den fysiske aktiviteten som dans gir, og som kan få folk opp av godstolen og ut på dansegulvet. De kan til og med ta dansen med hjem til eget gulv, og bringe lærdommen videre til familie, venner og naboer.
Bærekraftsmål
Som regionbank er bærekraft og sosialt ansvar et viktig fokusområde for oss. Det lokale er spesielt viktig, men vi tenker også både nasjonalt og globalt. Vi følger bærekraftsmålene til FN og har sluttet oss til FNs prinsipper for ansvarlig bankdrift.
Dette prosjektet har fokus på følgende bærekraftsmål:
3. God helse og livskvalitet
Samfunnsregnskapet
Viser alle tildelinger i Nærøysund kommune
Antall tildelinger
tildeling
Totalt utdelte midler
kroner
Sum fordelt på kategori